Dużo, nawet bardzo dużo, niestety nie do końca pozytywnych wiadomości.
Jak wiecie, walczymy teraz w instytucjach europejskich o to aby wprowadzić poprawki do unijnego Rozporządzenia, które zakazałyby transportów długodystansowych redukując maksymalny czas transportu do tytułowych 8 godzin. Po spektakularnym sukcesie zebrania ponad miliona podpisów Europejczyków pod petycją, oraz poparciem dla petycji wśród eurodeputowanych (obie akcje ze wspaniałą i niezastąpioną Waszą pomocą!!), działamy dalej.
Przypominamy listę polskich eurodeputowanych popierających akcję 8hours (Koniecznie pamiętajcie te nazwiska w następnych wyborach. Frekwencja europosłów z Polski nie była rewelacyjna, tylko 22% z nich interesuje się transportami.. kiepsko jak na kraj który eksportuje miliony żywych zwierząt na rzeź…)
Geringer de Oedenberg, Gierek, Handzlik, Hübner, Jazłowiecka, Jędrzejewska, Kaczmarek, Kozłowski, Liberadzki, Lisek, Marcinkiewicz, Migalski, Olbrycht, Senyszyn, Siwiec, Sonik, Thun und Hohenstein, Trzaskowski, Włosowicz , Wojciechowski, Zalewski, Zemke
Również Komitety ds. Środowiska oraz Transportu w Parlamencie Europejskim przyjęły opinie pozytywne w odpowiedzi na raport Komisji Europejskiej na temat transportu z listopada 2011 roku. Nasza koalicja współpracuje ściśle z eurodeputowanymi z tych komisji parlamentarnych. Obie Komisje wzywają Komisję Europejską do przyjęcia 8 godzinnego limitu transportu żywych zwierząt.
Teraz czas na Radę oraz Komisję.
Pod koniec kwietnia w Luksemburgu miała miejsce Rada poświęcona reformie Wspólnotowej Polityki Rolnej. To na tym szczycie miały zapaść decyzje o tym, czy wniosek o zakaz transportów długodystansowych zwierząt będzie znajdzie poparcie wśród ministrów rolnictwa wszystkich 27 krajów członkowskich.
Przed tym wydarzeniem, Viva próbowała wielokrotnie skontaktować się z Ministerstwem rolnictwa w tej sprawie. Niestety bezskutecznie.
Oto jaki fax otrzymał od nas Minister Sawicki.
“Szanowny Panie Ministrze,
Przez ostanie lata, Rada UE dyskutowała na temat raportu Komisji Europejskiej o wpływie Rozporządzenia 1/2005 WE na ochronę zwierząt w trakcie transport.
Ten długo oczekiwany project, powstały zgodnie z zapisem w Rozporządzeniu 1/2005, miał przedstawić aktualności zarówno dotyczące wdrożenia Rozporządzenia jak i najnowsze dane naukowe. Rozporządzenie 1/2005 wyraźnie mówi, że ten raport “może zawierać, jeśli trzeba, stosowne wskazówki dotyczące transportów długodystansowych, w szczególności dt. czasu transportu, czasu odpoczynku oraz wielkości przegród”.
Niektóre części Rozporządzenia były zapisane już 20 lat temu (Dyrektywa 91/628/EWG) ale nie zostały jeszcze odpowiednio wdrożone z powodów ciągłych problemów związanych z transportami długdystansowymi i niemożliwości przeprowadzenia stosownych kontroli. Te problemy zostały podkreślone przez dwóch kolejnych Komisarzy poprzedników Johna Dalliego : Markosa Kyprianou i Androullę Vassiliou, którzy w trakcie swych mandatów oznajmili potrzebę wprowadzenia poprawek do Rozporządzenia 1/2005, szczególnie odnośnie czasu transportów.
Przyjęcie maksymalnego 8 godzinnego limitu transportów, którego teraz nie chce poprzeć Komisja Europejska argumentując to potrzebą przeprowadzenia kolejnych dowodów naukowych, nie powinno już być przedmiotem dyskusji, gdyż zapis ten istnieje już w legislacji europejskiej, od wdrożenia Dyrektywy 95/29/WE, która zastąpiła Dyrektywę 91/628/EWG. 8-godzinny limit czasowy był następnie utrzymany w Rozporządzeniu 1/2005. Wszystkie transporty trwające ponad 8 godzin mają miejsce jako wyjątek to generalnego zapisu istniejącego w prawie unijnym od prawie 20 lat!
Jednakże aby utrzymać tę derogację, Komisja Europejska potrzebowałaby jakiegoś nowego uzasadnienia naukowego. Jest nielogiczne, aby prosić o nowe dowody po to by obronić zasadę 8 godzin, której zapis prawny istnieje od 1995 roku, ale nadal nie jest implelentowany. Istnieje ogromna ilość dokumentacji, które potwierdzają ogromne cierpienie, którego doświadczają zwierzęta transportowane na długich dystansach, będących skutkiem derogacji, która nadal biorze górę nad fundamentalnymi zapisami Dyrektywy 95/29/WE
Teraz jest czas aby przetestować implementacje legislacji bez derogacji.
Jest bardzo wątpliwe aby debata w Radzie zakończyła się konsensusem na temat 8 godzinnego limitu w ramach bezwarunkowych limitów czasowych obecnej legislacji.
Jest jednak możliwe osiągnięcie porozumienia w sprawie przekazania mandatu Komisji Europejskiej w sprawie rewizji Rozporządzenia, biorąc pod uwagę nowe informacje pozyskane zarówno na temat implementacji Rozporządzenia jak I nowych faktów naukowych. To pozwoliłoby podtrzymanie dyskusji na temat rewizji, nie pomijając faktu, że część obecnej legislacji w kilku miejscach nie działa od 20 lat oraz tego jakie poważne następstwa ma to na transportowane zwierzęta, o czym wzmianki istnieją w aktualnych raportach.
Chcielibyśmy także podkreślić, że ponad 1 100 000 obywateli, z czego prawie 50 000 Polaków, podpisało petycje do Instytucji Europejskich wzywając do zakończenia transportów długodystansowych. Ponadto 15 marca Parlament Europejski przyjął głosami 395 eurodeputowanych Pisemną Deklarację 49/2011 wzywającą do tego samego.
Byłoby smutną ironią, że w czasie gdy Instytucje Europejskie celebrują otwarcie Inicjatywy Europejskich Obywateli jako skutecznego narzędzia do komunikacji między obywatelami a instytuacjami, tak duża petycja zostałaby zupełnie zignorowana.
Zatem wzywamy Państwa do użycia wpływu politycznego podczas najbliższych spotkań na Radzie UE aby zapewnić zgodę na rewizję Rozporządzenia WE 1/2005.
Udostępniamy materiały na ten temat.
Z wyrazami szacunku,
Fundacja Viva”
Rada niestety zakończyła się bez spektakularnych sukcesów. Polski minister nie jest zainteresowany dobrostanem transportowanych zwierząt. Ewidentne ignorowanie problemu z jego strony wyraża niechęć do podjęcia inicjatywy.
Kolejnym wielkim krokiem naszej inicjatywy to spotkanie z Komisarzem Johnem Dallim, odpowiedzialnym za politykę zdrowia i ochronę konsumencką. Jest ono już oficjalnie potwierdzone !! Odbędzie się w czwartek 7 czerwca o 9.00. Wręczymy Komisarzowi petycje i wytłumaczymy nasze racje. Będzie to spotkanie kluczowe, gdyż to właśnie Komisja Europejska przygotowuje poprawki to legislacji. Trzymajcie kciuki !!!!!!